Influenza (ook wel ‘griep‘ genoemd) is een infectieziekte veroorzaakt door het influenzavirus dat de luchtwegen aantast.

• Het virus verspreidt zich via kleine vloeistofdeeltjes die vrijkomen in de lucht wanneer een besmette persoon hoest, niest of praat. Je kan zelf besmet geraken door deze deeltjes in te ademen of door besmette oppervlakken aan te raken (zoals handen of deurklinken) en vervolgens je mond of neus aan te raken. Zie onderstaande figuur voor preventieve maatregelen.
  • Het is seizoensgebonden en komt meestal in de winter voor.

Symptomen zijn koorts (met koude rillingen), spierpijnen, (droge) hoest, keelpijn, loopneus, hoofdpijn en plots ontstane vermoeidheid.

Behandeling bestaat uit symptoombestrijding (zoals paracetamol tegen koorts en pijn) en voldoende te rusten. Antibiotica hebben geen nut gezien virussen hier niet gevoelig voor zijn (enkel bij een bijkomende infectie veroorzaakt door bacteriën zijn ze mogelijks wel aangewezen).

Complicaties? Bij de meeste personen loopt een influenza infectie gunstig af. In bepaalde gevallen kan het echter lijden tot ernstige complicaties zoals een longontsteking of verergering van reeds bestaande longaandoeningen hetgeen soms fataal kan aflopen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) sterven er wereldwijd 290.000 à 650.000 mensen per jaar ten gevolge van influenza.

Griepvaccinatie

Het influenzavirus bestaat uit verschillende types die evolueren in de tijd. Vaccins tegen influenza dienen daarom elk jaar aangepast worden aan de types die op dat moment circuleren en daarom ook elk jaar opnieuw toegediend te worden.

Het vaccin zorgt ervoor dat je lichaam het virus sneller herkent als je ermee besmet raakt. Zo kan je lichaam het virus sneller opruimen en worden ernstige complicaties en eventueel overlijden vermeden.

Voor wie is griepvaccinatie aanbevolen?

Vanaf 50 jaar laat iedereen zich best vaccineren tegen de griep (zeker rokers, bij overmatig alcoholgebruik of obesitas).

Er zijn bepaalde risicogroepen waarbij de griep gecompliceerd kan verlopen en waarbij vaccinatie dus zeker is aanbevolen:

• Iedereen vanaf 65 jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Personen met obesitas (BMI >35)
  • Personen met onderliggende chronische aandoeningen (van de longen, hart, lever en nieren), diabetes of neuromusculaire aandoeningen
  • Personen met een verzwakte immuniteit
  • Kinderen of adolescenten die chronisch acetylsalicylzuur gebruiken
  • Personen die langdurig verblijven in een zorgvoorziening (zoals een woonzorgcentrum).

Huisgenoten van deze risicogroepen en van kinderen jonger dan 6 maanden of personen werkzaam in de gezondheidszorg worden ook geadviseerd zich te laten vaccineren.

Hoe laat ik me vaccineren?

1. Contacteer ons voor een voorschrift en haal je vaccin af in de apotheek. Vanaf 50 jaar kan dit zonder voorschrift.

2. Boek een afspraak en breng je vaccin mee naar de afspraak. November is de ideale moment voor een griepvaccinatie.

• Optie 1 – boek een vaccinatiemoment in via de online agenda (afspraken genaamd “griepvaccinatie”) of telefonisch. Dit zijn korte afspraken enkel en alleen bedoeld voor vaccinatie.
  • Optie 2 – boek een ‘gewone’ afspraak indien je meer wenst te bespreken/vragen of als er geen gepaste vaccinatiemomenten beschikbaar zijn.

3. Wacht na toediening nog 15 minuten in de wachtzaal. Mocht u een bijwerking ervaren van het vaccin, dan zijn wij vlakbij om u te helpen.